Posledná aktualizácia: 08.8.2024 o 20:19
Vítam Vás v mojom svete malého aj veľkého lietania.
Vyjadrujem NIE vojne! Som solidárny s Ukrajinou!
Dnešná téma - Koncoročné poletovanie ponad Strážovskými vrchmi. 28.12.2023
Zoznam všetkých príspevkov v blogu
10. Purito 3 v.2
9. Amigo má nový pylón.
8. FALKO od Aeronautu.
7. MICRO MAX zálet.
6. E-PURITO ver. 2 - RES-ko s motorom.
5. FALKO. Retro vetroň, nielen na svah.
4. Už aj ja tlačím 3D.
3. Purito II. F3L model.
2. Micro MAX. Mini svahový špeciál F3F.
1. Der Mini (UHU) Falke. Voľné hádzadlo.
10. Purito 3 v.2
9. Amigo má nový pylón.
8. FALKO od Aeronautu.
7. MICRO MAX zálet.
6. E-PURITO ver. 2 - RES-ko s motorom.
5. FALKO. Retro vetroň, nielen na svah.
4. Už aj ja tlačím 3D.
3. Purito II. F3L model.
2. Micro MAX. Mini svahový špeciál F3F.
1. Der Mini (UHU) Falke. Voľné hádzadlo.
Zoznam všetkých príspevkov v skupine
15. RR alebo telemetria v okuliaroch.
14. Kalendár súťaží F3L/F5L je na svete.
13. Nový duálny príjmač od Futaby
12. Nový programátor serv KST
11. Aktualizácia sw vysielačov FUTABA
10. Už som pilot na diaľku
9. Letecký deň Slávnica
8. "Nový" retromodel od Aeronautu
7. Medzinárodný pretek F3L Blankenburg
6. Rodina CHASERV sa rozrastá - teraz HV09
5. Aktualizácia pre vysielače T16iZ ver. 4.0
4. Smutná správa - zomrel Ján Škrabálek
3. Novinky od FUTABY
2. Športová licencia FAI
1. Veľmi chytrý prípravok
15. RR alebo telemetria v okuliaroch.
14. Kalendár súťaží F3L/F5L je na svete.
13. Nový duálny príjmač od Futaby
12. Nový programátor serv KST
11. Aktualizácia sw vysielačov FUTABA
10. Už som pilot na diaľku
9. Letecký deň Slávnica
8. "Nový" retromodel od Aeronautu
7. Medzinárodný pretek F3L Blankenburg
6. Rodina CHASERV sa rozrastá - teraz HV09
5. Aktualizácia pre vysielače T16iZ ver. 4.0
4. Smutná správa - zomrel Ján Škrabálek
3. Novinky od FUTABY
2. Športová licencia FAI
1. Veľmi chytrý prípravok
Blog
Zaujímavosti, novinky..
Modelársky areál Plevník na Googli
25.11.2023
Purito 3 v.2. Konečne aj "vďaka" počasiu som sa dostal do dielne. Začínam restom zo začiatku roka - predlžený trup s výškovkou na konci. No a potom mám eše nachystané diely na krídla so zväčšenými brzdami. Ale to až niekedy na konci stavebnej sezóny. Ostáva mi obaliť trup - ako vždy papier a PU lak. A obaliť kormidlá Orlightom. Na kostru vždy dávam jednu vrstvu plniča pórov a pod fóliu ide vždy tenká vrstva lepidla - originál Oracover #0960. No a popritom začínam s historikom doslova klasickým - Káně od Radoslava Čížka a to je zas iná káva! Dúfam, že budem mať dostatok trpezlivosti a dotiahnem to do úspešného konca.
31.10.2023
Amigo má nový pylón. Toto už dnes kultové lietko mám veľa rokov postavené. Neskôr som dorobil pylón s tlačnou vrtuľou, síce funkčný, ale nepáčilo sa mi toto riešenie. Už od jari som mal nachystaný nový elegantný pylón samozrejme vytlačený na 3D. Cez sezónu nebolo kedy, ale teraz na konci som sa do toho pustil a včera bol zálet. Amigo stále nielen dobre vyzerá ale aj výborne lieta. A nový pylón k nemu tiež patrí. Jedine vrtuľku musím dať väčšiu, ale zas s touto je to veľmi realistické. Pre nás, ktorí už veľa aj z modelárskeho sveta zažili je také podvečerné polietanie krásne pohladenie na duši.
7.7.2023
FALKO od Aeronautu. Teraz už aj s prvými poznatkami zo záletu. Zaujala ma táto novinka Aeronautu, chcel som vyskúšať ako to oni robia. Páčil sa mi netradičný tvar, oproti subtílnym konštrukciam RES-iek je to iná káva. Problém bol s kvalitou, rozdielne hmotnosti niektorých dielov. Ale z hľadiska funkčnosti aj pevnosti ten výber je v poridku. Musel som všetko vážiť aj vyberať, aby som dosiahol zhruba rovnakú hmotnosť polovín krídla. Aj som chcel niečo ušetriť na váhe, ale moc to nešlo. Tak som rozhodol, že do termiky to moc nebude a doplnil som motorový pylón. Fakt, že pevnosť konštrukcie je enormná. Hlavne ale sa mi páči ten "rerto look". Na takúto konštrukciu sa lesklá fólia určite nehodí, mám rád papier, ale to by bolo náchylné na poškodenia, nakoniec voľba padla na vlies. Nikdy doteraz som s ním nepracoval, ale inak splňal všetky očakávania. Pevný, matný, dá sa kúpiť už farbený. Vybral som žltú farbu. Je to pracné, ale s výsledkom som bol spokojný. Povrch som natieral štetcom mojím obľúbeným Spannfix lakom vrátane farebných doplnkov. Servá kormidiel sú Futaby S3777SB, ktoré mi ostali voľné. zapojené cez sbus, takže som mohol použiť aj môj často používaný 4-kanálový príjmač R3104SB. Na krídelká potom servá KST A08H. V prednej časti trupu je veľký priestor pre akumulátory. Po kompletácii som najprv zistil akú záťaž potrebujem dopredu, tak aby som dosiahol polohu ťažiska bez dovažovania. Podľa toho aj rozmeru voľného priestoru som vybral 3-oj článok Kavan 1 200 mAh - ca 100 gramov. Letová hmotnosť vyšla 1 003 gr pre doporučenú polohu ťažiska 85 mm.
Prvý krát som tu vo veľkom začal používať navrhnuté aj vlastnoručne vyrobené diely z 3-D tlačiarne. Držiaky serv, uchytenie príjmača, regulátoru, magnetov, akumulátorov, krytov konektorov a ďalšie je takto zhotovené. Až sa čudujem ako som tak dlho môhol vydržať bez tejto technológie.
Mám už dlho nepoužitý vozík pre štart vetroňov zo zeme, tak som si povedal. že ho využijem na prvý vzlet z našej asfaltovej plochy. Žiaľ trup vďaka svojmu hlbokému tvaru tu dobre nesedel, pri vzlete sa vysunul a skončil mimo, našťastie si to odniesola len zbrúsená lyžina. Druhý pokus som už neriskoval, dal som plný plyn a hodil. Síce prepadol, ale natiahnutím som to zachránil a letel. Jasné, že sa mi triasli ruky, ale už bol v bezpečnej výške. Vytrimoval som výškovku, tak aby sám letel horizont. Žiadnu inú úpravu nebolo treba robiť. Treba ho riadiť neustále, do zatáčania to chce spoluprácu krídelok so smerovkou. Nie pre začiatočníkov, ale skúsení si ho určite vycvičia na obraz svoj. Jednoducho to lietanie je iné, nie je to funkčný klzák, ale "len" taká retro replika. Zato svojím tvarom, na zemi aj počas letu mi robí radosť a myslím, že aj okoliu. Určite nie je na denné lietanie, ale pre spestrenie aj zmenu v mojom hangári. A o to mi vlastne od začiatku išlo.
Ako zvyčajne tu je odkaz na fotogalériu.
Prvý krát som tu vo veľkom začal používať navrhnuté aj vlastnoručne vyrobené diely z 3-D tlačiarne. Držiaky serv, uchytenie príjmača, regulátoru, magnetov, akumulátorov, krytov konektorov a ďalšie je takto zhotovené. Až sa čudujem ako som tak dlho môhol vydržať bez tejto technológie.
Mám už dlho nepoužitý vozík pre štart vetroňov zo zeme, tak som si povedal. že ho využijem na prvý vzlet z našej asfaltovej plochy. Žiaľ trup vďaka svojmu hlbokému tvaru tu dobre nesedel, pri vzlete sa vysunul a skončil mimo, našťastie si to odniesola len zbrúsená lyžina. Druhý pokus som už neriskoval, dal som plný plyn a hodil. Síce prepadol, ale natiahnutím som to zachránil a letel. Jasné, že sa mi triasli ruky, ale už bol v bezpečnej výške. Vytrimoval som výškovku, tak aby sám letel horizont. Žiadnu inú úpravu nebolo treba robiť. Treba ho riadiť neustále, do zatáčania to chce spoluprácu krídelok so smerovkou. Nie pre začiatočníkov, ale skúsení si ho určite vycvičia na obraz svoj. Jednoducho to lietanie je iné, nie je to funkčný klzák, ale "len" taká retro replika. Zato svojím tvarom, na zemi aj počas letu mi robí radosť a myslím, že aj okoliu. Určite nie je na denné lietanie, ale pre spestrenie aj zmenu v mojom hangári. A o to mi vlastne od začiatku išlo.
Ako zvyčajne tu je odkaz na fotogalériu.
Viac ..
26.5.2023
MICRO MAX zálet. Pôvodne to ani nebolo v pláne. Venoval som sa hlavne RES-kám, Falko tiež je pripravené už dlhšie na prvý let. Ale predpoveď na tieto dni dáva veterné počasie. Jediný mne známy aj vyskúšaný kopec nad Čelkovou Lehotou - oproti Kľaku je na východný vietor a teraz je to prevážne severný, severovýchodný. Tak som poobede rozhodol, že to vyskúšam. Fúkal z 20 až 30 st. čo je po svahu, niekedy nárazy, do 4 m/s. Chvíľami zoslabol, ale vtedy sa objavila termika. Na zálet nič moc, ale nakoniec som sa odhodlal a posadil ho do vzduchu. A vlastne nebolo ani čo nastavovať, nič trimovať. Na svahu toho moc nemám nalietané, ale tento minisvahák je skutočný talent. Jediný problém sa objavil keď som chcel pristáť a vysunul som krídelká. Síce som ho trocha spomalil, ale nebolo ho možné riadiť. Tak to musím ešte dotiahnuť. O pol šiestej sa ešte viac rozfúkalo a vietor sa o pár stupňov otočil oproti svahu. No a to by sa dalo lietať bez prestávky až do vybitia aku. Potlačil som trim a lietal osmičky tak ako to robia veľký piloti. Problém bol ako pristáť, keď som toho už mal dosť. Asi najťažší manéver u svahového lietania je pristátie. Ale aj vďaka vysokej tráve to dopadlo dobre. Odchádzal som spokojný s tým, že musím doriešiť balast a brzdy. Platí to čo má v názve MICRO MAX, síce malý ale s výbornými letovými vlastnosťami. Veľká vďaka do Sansibear aj Antonovi Ovčarenkovi. A ešte som zabudol spomenúť, že som sa prestriedal aj s ca päťdesiatimi holubmi, ktorý odlietali domov do Rajca.
17.4.2023
E-PURITO ver.2 keď Sepp Schweiger urobil úpravu chvostových plôch a predlžil trup samozrejme chcel som to vyskúšať aj ja. Pritom urobil dve alternatívy k upravenému trupu s výškovkou pred smerovkou ako doteraz, alebo až na konci trupu. Rozhodol som sa pre druhú alternatívu. Mám úplne nové krídla, bolo treba urobiť len trup. Tak som ho objednal, obratom ho Sepp poslal. Aké prekvapenie, keď som diely vybalil bola to e-verzia. Aj som bol nahnevaný, Sepp sa osparavedlnil, že mi pošle bezmotorovú verziu. Nakoniec ale som si povedal asi to tak má byť, postavím aj tento. K tomu mi samozrejme dodatočne poslal aj tú pôvodne správnu alternatívu.
S pohonom som nechcel moc experimentovať ani som to nemal naštudované tak som zvolil pohon od Seppa - motor F30, špeciálny kužel, ktorý zakrýva motor a k tomu sklopku 6/3". Pretože mám HV servá chcel som regulátor kde sa dá nastaviť vyššie napätie ako 6 V. Žiaľ u 15 A kategórie som žiadny nenašiel, nakoniec som zvolil Talon 15 od Creations Castle. Vo svojej kategórii je najľahší a je tu možnosť napojenia telemetrie aj do Futaby. Aj keď napätie je nemenné 5,5 V. Aku som zvolil podľa doporučenia 3S SLS XTRON 450. Príjmač ako inak Futaba R3008SB. Stavba trupu prebehla bez problémov, vďaka perfektne frézovaným dielom a použitým prípravkom je to čistá radosť, veď je to už môj tretí trup. Poťah je klasicky papierom, tri nátery napínacím lakom a finiš teraz prvý krát s bezfarebným polyuretánovým Alkyfixom nanášaným štetcom. Dal som tri vrstvy. Servá som použil tiež prvý krát v RES-ku nové CHASERVO HV06. A keďže už mnohé diely viem aj chcem tlačiť na mojej 3D tlačiarni, tu som sa naplno realizoval. Držiak sérv, príjmača, regulátora, akumulátoru, konektoru prepojenia krídla všetko už tlačené. Ako som len mohol tak dlho existovať bez 3D tlače? Ale pokrok nezastavíš a ja sa mu určite nebránim. Všetko som bez problémov poskladal, ostávalo ešte ťažisko. Pre jeho polohu predpísaných 75 mm som musel ešte vložiť dopredu 10 gramov. Celková váha tak vyšla na 440 gr. Zálet bol 13. apríla. Nič netreba meniť, len doladiť mixy motor-výškovka a brzdy-výškovka. Trim výškovky som trochu natiahol, možno nebude treba ani dodatočné olovo. Uvidím ako to bude v silnejšom vetre. No a môj celkový dojem? Určite to pomohlo, ešte vyššia stabilita, krúžiť sa dá s minimálnym polomerom bez straty výšky. Hneď mi to pripomenulo moje lietanie so samokrídlom. Síce mám za sebou ešte len tri štarty, ale som veľmi spokojný a vrelo doporučujem túto verziu. Teraz sa ešte pustím do stavby bezmotorového trupu. Niekoľko foto prikladám, viac ako zvčajne v mojej galérii.
Ešte som zabudol niečo k motorizácii - na pol plynu stúpa 5 m/s, na plný výkon takmer kolmo. Viac než dostatočné.
S pohonom som nechcel moc experimentovať ani som to nemal naštudované tak som zvolil pohon od Seppa - motor F30, špeciálny kužel, ktorý zakrýva motor a k tomu sklopku 6/3". Pretože mám HV servá chcel som regulátor kde sa dá nastaviť vyššie napätie ako 6 V. Žiaľ u 15 A kategórie som žiadny nenašiel, nakoniec som zvolil Talon 15 od Creations Castle. Vo svojej kategórii je najľahší a je tu možnosť napojenia telemetrie aj do Futaby. Aj keď napätie je nemenné 5,5 V. Aku som zvolil podľa doporučenia 3S SLS XTRON 450. Príjmač ako inak Futaba R3008SB. Stavba trupu prebehla bez problémov, vďaka perfektne frézovaným dielom a použitým prípravkom je to čistá radosť, veď je to už môj tretí trup. Poťah je klasicky papierom, tri nátery napínacím lakom a finiš teraz prvý krát s bezfarebným polyuretánovým Alkyfixom nanášaným štetcom. Dal som tri vrstvy. Servá som použil tiež prvý krát v RES-ku nové CHASERVO HV06. A keďže už mnohé diely viem aj chcem tlačiť na mojej 3D tlačiarni, tu som sa naplno realizoval. Držiak sérv, príjmača, regulátora, akumulátoru, konektoru prepojenia krídla všetko už tlačené. Ako som len mohol tak dlho existovať bez 3D tlače? Ale pokrok nezastavíš a ja sa mu určite nebránim. Všetko som bez problémov poskladal, ostávalo ešte ťažisko. Pre jeho polohu predpísaných 75 mm som musel ešte vložiť dopredu 10 gramov. Celková váha tak vyšla na 440 gr. Zálet bol 13. apríla. Nič netreba meniť, len doladiť mixy motor-výškovka a brzdy-výškovka. Trim výškovky som trochu natiahol, možno nebude treba ani dodatočné olovo. Uvidím ako to bude v silnejšom vetre. No a môj celkový dojem? Určite to pomohlo, ešte vyššia stabilita, krúžiť sa dá s minimálnym polomerom bez straty výšky. Hneď mi to pripomenulo moje lietanie so samokrídlom. Síce mám za sebou ešte len tri štarty, ale som veľmi spokojný a vrelo doporučujem túto verziu. Teraz sa ešte pustím do stavby bezmotorového trupu. Niekoľko foto prikladám, viac ako zvčajne v mojej galérii.
Ešte som zabudol niečo k motorizácii - na pol plynu stúpa 5 m/s, na plný výkon takmer kolmo. Viac než dostatočné.
Viac ..
24.1.2023
FALKO. Fakt je, že tlačiareň mi dáva riadne zabrať aj ukrajuje z môjho času čo som mal pôvodne naplánovaný na stavbu ďalšieho lietadla. Tak síce so sklzom, ale postupne sa rozbieham. Začal som s krídlami, obidve polovice sú z vrchnej strany potiahnuté, teraz ešte vnútro a počítam, že tento týždeň uzavriem aj spodnú stranu. Je toho ešte veľa predo mnou, ale dúfam, že to stihnem ešte túto stavebnú sezónu. Teda ak mi do toho ešte niečo nevstúpi.
31.1.2023 - som mal plán dokončiť krídla do konca mesiaca. Skoro som to stihol, teda ešte chýba prilepiť koreňové rebrá a koncové oblúky.
9.3.2023 - dnes som dokončil stavbu, natreté plničom pórov, vybrúsené a prelakované. Pripravené na obaľovanie. Bude to vlies farbený a žltý. Ešte som nerobil s týmto materiálom. Dúfam, že to dopadne dobre.
21.3.2023 - prvý jarný deň, obalené! Trvalo to dlho, ale myslím, že námaha sa vyplatila. Už aj nalakované starým dobrým Spannfixom. Teraz ešte nejaké farebné doplnky na oživenie a montáž.
31.1.2023 - som mal plán dokončiť krídla do konca mesiaca. Skoro som to stihol, teda ešte chýba prilepiť koreňové rebrá a koncové oblúky.
9.3.2023 - dnes som dokončil stavbu, natreté plničom pórov, vybrúsené a prelakované. Pripravené na obaľovanie. Bude to vlies farbený a žltý. Ešte som nerobil s týmto materiálom. Dúfam, že to dopadne dobre.
21.3.2023 - prvý jarný deň, obalené! Trvalo to dlho, ale myslím, že námaha sa vyplatila. Už aj nalakované starým dobrým Spannfixom. Teraz ešte nejaké farebné doplnky na oživenie a montáž.
21.1.2023
Už aj ja tlačím 3D! Dlho som sa odhodlával vstúpiť do toho, až koncom roka, keď som strávil týždeň výrobou držiaka serv ručne som povedal dosť. 2.12.2022 som objednal tlačiareň Pruša Mini+ ako stavebnicu. Nikdy som na vlastné oči ešte nevidel ani tlač ani tlačiareň preto som vybral menšiu a v rozloženom stave. Balík aj dva kotúče filamentu mi kuriér doniesol 19. januára. Hneď som sa do toho pustil a po 12 hodinách bolo hotovo. Prvé zapnutie, testy, kalibrácia. Všetko ok tak som pustil test prvej vrstvy. Všetko zle. Ale pochopil som, že problém je v nastavení zvislej osi. Znižil som o 1 mm a problém vyriešený. Od vtedy tlačím a tlačím. A nasávam informácie. Podarilo sa mi aj pripojenie do LAN siete, tak môžem prenášať tlač. súbory, aj kontrolovať stav tlače na diaľku z pohodlia kresla v obývačke. Všetko funguje a ja som z toho nadšený. Cieľ je samozrejme tlačiť svoje diely, ale to je ešte asi na dlhšie, musím najprv zvládnuť Fusion 360.
Moje doporučenie - nebojte sa toho, nehľadajte to najlacnejšie z Číny keď tu na blízku je firma, ktorá to robí takmer dokonale, podpora je úžasná, spotrebný materiál aj náhradné diely a všetko to v našom jazyku. Tak som sa zrazu ocitol v inom novom a vzrušujúcom priestore. A cítim sa tu zatiaľ veľmi príjemne. Ak pokročím určite sa pochválim.
Moje doporučenie - nebojte sa toho, nehľadajte to najlacnejšie z Číny keď tu na blízku je firma, ktorá to robí takmer dokonale, podpora je úžasná, spotrebný materiál aj náhradné diely a všetko to v našom jazyku. Tak som sa zrazu ocitol v inom novom a vzrušujúcom priestore. A cítim sa tu zatiaľ veľmi príjemne. Ak pokročím určite sa pochválim.
17.1.2023
PURITO II mám rád detaily, netradičné riešenia, precíznu prácu, kvalitné komponenty. To všetko som našiel, alebo mohol uplatniť u tohto modelu. Naproti tomu nemám rád okrem iného rezanie laserom. Niektorí tvrdia, že je to presné.? Fakt je, že väčšina toho čo chcem stavať je rezané laserom. Pre výrobcov je to jednoduché aj rýchle riešenie. Tak musím s tým bojovať, z každého dielu odstránim ako je to len možné spálený povrch, žiaľ potom mi chýba ca 0,1 mm na stranu. Diely vždy aj prebrusujem a vážim. No a oproti tomu stojí táto stavebnica, nielenže perfektne frézovaná, tolerancia aj odchýlky blížiace sa k nule. Na dokončeni stačí odstrániť len otrepy po okrajoch. A povrch je takmer dokonalý. Fakt je, že po rozhodnutí, že idem do toho ešte raz som sa obrátil na autora aj výrobcu pána Schweigera, aby mi vybral čo najľahší materiál. Veľmi ma mrzelo, že u jednotky som musel vpredu dovažovať až 32 gramov. So stavbou som začal už na konci minuloročnej stavebnej sezóny, no a dokončil až v týchto dňoch. Oproti jednotke, ktorá bola potiahnutá priehladnou fóliou som sa teraz rozhodol pre viacfarebnú kombináciu. Ako servá pre S. a V. som zvolil opäť KST X06, na brzdy oproti D47 v jednotke použil overené Blue Bird BMS-101HV. Trup som obalil rovnako papierom a ako finiš použil polyuretanový lak. ktory okrem toho, že je lesklý spevní celý povrch. No a na ostatné plochy Oralight. Vždy ma zaujímalo koľko váži celý poťah, ale nikdy som to nesledoval. Až teraz som to porovnal a zistil, že váži 38,1 gramu. Dobre vedieť, aj pre budúce plánovanie aj pre ďalších ktorým to možno pomôže. Ešte jedna drobná úprava - pri pristávaní, keď sú otvorené brzdy sa do priestoru trupu dostávalo veľa nečistôt, drobností aj zvieratok malých. A problém, ako to dostať von. Preto som teraz uzavrel priestor pod klapkami. Prírastok váhy možno 2 gramy, ale určite to pomôže. No a na záver prišiel okamih pravdy po posadení na váhu. Dopredu som dal štandartné závažie 21 gramov. Ťažisko moc vpredu, tak som odoberal až som sa dostal na 16 gramov pri polohe ťažiska 75 mm. (doporučené je od 75 do 81 mm) Tak možno ešte posuniem, aj keď u jednotky som sa zo zadu vrátil na 76 mm, čo sa mi zdá ako optimum. Balast u jednotky som neriešil, pri silnejšom vetre som lietal s ELI nou, ktorá aj keď nemá takú klzavosť, ale lepšie preniká proti vetru. Teraz by som chcel pripraviť výmenné závažia, predpokladám 50 - 100 - 150 gramov. Uvidím. So záletom sa určite neponáhľam, počkám na príjemne vhodné počasie, aby som si to užil. Tradične dávam k dispozícii aj foto galériu.
Viac ..
12.1.2023
Micro MAX kto skúsil, alebo lieta na svahu rýchlo si na to zvykne, je to predsa len úplne niečo iné ako lietať na rovine, alebo s motorom. Je to vetroň, ale na dobrom svahu za dobrých podmienok vie byť aj poriadny adrenalín. A je ešte ďalšia úroveň tzv. "dynamic soaring". Také ambície ja ale nemám. Aj keď žijem v kopcoch dobrých svahov je aj tu málo. Lietam väčšinou so samokrídlami, alebo kompozitovým hádzadlom. Veľmi obľúbená je moja ALULA. Chcel som ale vyskúšať aj skutočný svahový špeciál. Ale veľký už nechcem, predsa len veľa práce, rozmery aj veľa peňazí. Tak som hľadal a po čase aj našiel. Je to F3F-ko, ale také hodne zmenšené, až na mini. Po zhliadnutí viacerých videí, preštudovaní diskusií bolo rozhodnuté. Bude to Micro MAX. Tak som sa v závere roka do toho pustil. Vždy sa nechám inšpirovať tým ako to robia iní, ale sú veci, ktoré musia byť podľa mňa. Tak ako napríklad napájanie len z dvojčlánku. Tu všetci používajú aj kôli rozmerom jednočlánok. V tej dobe práve prišli na trh CHA miniservá HV06. Tie pôjdu do trupu. Mal som voľné dve servá KST X06H do krídel. Veľa času mi zabralo navrhnúť ich umiestnenie v trupe, postupoval som systémom pokus, omyl. Pretože nemám žiadne chytré zariadenie ako fréza, alebo laser strávil som pri tom niekoľko dní. Nakresliť na papier, potom prerysovať na sklotextit, vypilovať, vybrúsiť, vyvrtať, vyskúšať. Nevyšiel ani prvý, ani druhý, ani ďalší pokus. Nakoniec som sa vrátil k druhému návrhu. A vtom dozrelo moje rozhodnutie nad ktorým som uvažoval už dlho. Kúpim 3D tlačiareň. A pretože neviem ako mi to pôjde rozhodol som sa pre Pruša Mini ako stavebnica. Je objednaná už od začiatku decembra, termín dodania sa už blíži. Tak budem mať o zábavu postarané, najprv poskladať, potom nejako oživiť a, však uvidím. No a k tomu ak chcem niečo seriózne stvoriť aj konštrukčný softwer. Zatiaľ som rozhodnutý pre Fusion 360 od Autodesk. To som, ale trocha odbočil. Servodržiak v trupe zalepený, servá funkčné. K týmto novým servám sú k dispozícii mini kovové páky. Do nich som narezal závity M1,6 mm do ktorých som naskrutkoval staviteľný konektor tiahla. Rovnaké riešenie som zvolil aj u krídiel. Bol to neustály boj s rozmermi, ale nakoniec sa mi to podarilo. Do špice som odlial z oceľových brokov a epoxydu závažie - 21 gramov. Po zvážení vyšlo ťažisko 62,5 mm, celková hmotnosť 237 mm. Doporučená poloha ťažiska je 64 mm. Dokonca som do trupu dostal aj môj obľúbený príjmač R3104SB, akumulátor je samozrejme dvojčlánok 300 mAh a ešte nesmie chýbať magnetický vypínač. Pod krídlom je schránka na závažie. Niektorým sa podarilo tam dostať až 250 gramov, ja chcem vyrobiť tri platničky a kombináciou myslím, že sa dostanem niekde k 150 gramom. V podstate som hotový, výchylky kormidiel podľa doporučeni, krídelká majú diferenciáciu, expo som dal 35 %. "Airbrake" zmixované s výškovkou. No a ak príde dobré počasie, alebo jar čo bude skôr ma čaká zálet. Som na to už teraz moc zvedavý. Prikladám niekoľko záberov, ďalšie detaily potom ako vždy sú k pozretiu v albume. No a kto chce za letu tu je youtube video.
Viac ..
11.12.2022
Der Mini (UHU) FALKE. Mám troch vnukov, ktorí postupne dorastajú do veku, kedy by okrem hrania už mohli pochytiť aj základy niečoho kreatívnejšieho. A aj keď žijú mimo Slovenska, rád by som im vštepil základy modelárstva a aj radosť z lietania. Niečo už máme za sebou zo základov lietania, ako zistiť smer vetra, správne vypustiť model. Tak teraz je čas skúsiť niečo pokročilejšie. Som hľadal, čo by bolo vhodné, nakoniec ma zaujal tento model, ktorého názov si pamätám ešte z mojej mladosti od Graupnera. Aktuálne je predajca Kavan, aj keď výrobca je pán Haisbök. Zvláštne, že môj je ešte UHU, teda sova a aktuálne to už je FALKE, teda sokol. Zrejme to súvisí s autorstvom toho pôvodného. Stavebná sezóna aj u mňa už začala, tak prvú som dorobil túto "sovičku". K stavebnici - je tu typický Heisbökovský rukopis - precízny plán, všetko potrebné k stavbe aj správnemu zoriadeniu k dispozícii. Jedine k stavebnému návodu, ktorý je kľúčový pre začiatočníkov mám pripomienku - je veľmi stručný, mne je to jasné, ale pre deti by som napísal viac aj detajlnejšie. Stavba ide rýchlo, všetko pasuje výborne. Po zostavení som všetky plochy prebrúsil, dopopručené je lakovať 3 x zapónom, ja som dal najprv plničom pórov a prebrúsil a potom 2 vrstvy laku. Hmotnosť vyšla ca 54 gramov čo nie je vôbec zlé, ale.. Chvost v tvare T je efektný, ale použitý materiál je príliš ťažký. Smerovka je pritom najviac namáhaná a je to aj najslabšie miesto. Čo sa mi aj potvrdilo, pri manipulácii som celý vrch s výškovkou odlomil. Aj som zistil prečo, vlákna balzy sú správne, ale vrchná časť neviem prečo je s vláknnom kolmo. Je len otázka času, kedy sa to práve tu zlomí. Zalepil som a z oboch strán prilakoval papier. No a prichádzam k hlavnému problému a to je vyváženie. K dispozícii sú olovené broky ca 20 gramov. Tak som sypal a postupne minul všetko a ťažisko ešte stále vzadu. Nakoniec som zaplnil obidve dutiny v predu trupu. Váha vyšla nakoniec 84,2 gramu. Je to škoda, to sa mi zdá už moc. Klzák je pripravený na zálet, len teraz neviem kedy, určite dám neskôr vedieť aj k letovým vlastnostiam.
9.12.2023
Roršírená realita,alebo telemetria v okuliaroch. O tomto snívam už dlho a čakám kedy to bude realita. A teraz už aj je. Mám okuliare slnečné Bose, kde je možné prenášať zvuk, čo je fajn, ale toto je vyššia úroveň. Od Volkera Weigta s Vspeak-model som práve dostal informáciu, že má v ponuke modul, ktorý pomocou bluetooth prenáša z vysielača do okuliarov kompatibilných s technológiou ActiveLook telemetrické údaje. Napríklad okuliare Engo. Modul je k dispozícii pre vysielače Powerbox, Jeti, pripravuje pre Graupner HoTT. Žiaľ pre mňa Futaba tu nie je. Tak len dúfam, že aj na tú raz príde. Ako to funguje u Jeti? Výmena dát prebieha pomocou aplikácie LUA. Zobrazené hodnoty sú voľne programovateľné a môžu byť zobrazené až na troch stranách. Tak napríklad môžete vidieť výšku, vario, napätie napríklad. Paráda!
4.12.2023
Kalendár súťaží F3L/F5L je na svete. A vyzerá to veľmi dobre. Od jari do jesene stále sa bude niečo diať. Tak rýchlo do dielne a hurá do práce. Tento rok nás bolo hodne, dúfam, že v ďalšej sezóne ešte viac. Žiadna iná kategória od osemdesiateho deviateho tak "hojná" nebola. A to je dobre. Teším sa.
Kalendár na pozretie aj stiahnutie.
Kalendár na pozretie aj stiahnutie.
30.11.2023
Nový duálny príjmač od Futaby alebo evolúcia pokračuje. Futaba dnes predstavila nový DUÁLNY príjmač R7306SB. (7206SB) Po rôznych krokoch týmto smerom - najprv možnosť pripojenia dvoch príjmačov cez vysielač,pripojenie pomocou účelových zariadení (FDLS-1), neskôr komunikácia samostatných príjmačov R7208SB sa dnes tento proces zavŕšil. Príjmač má 6 výstupov, ktoré sa dajú rôzne naprogramovať - buď len kanálové výstupy, alebo kombinácia s SBUS/SBUS2. Je možnosť pripojenia aj ďalšieho 920 MHz príjmača R9001SB. Tak fajn, logicky mne z toho vychádza, že ďalším krokom by mal byť vysielač s integrovanými 2,4 / 920 frekvenciami. Nie takéto zadrátované čudo. A verím, že raz príde aj niečo také dnes bežné ako WIFI a Bluetooth..
13.11.2023
Nový programátor serv KST Pre programovanie serv KST a Chaservo používam ich tool card#3. Aj keď bol pôvodne určený pre vrtulníky umožňuje nastaviť stredovú polohu ako aj frekvenciu. Teraz KST predstavili nový tool card#5 ako náhradu #1. Umožňuje nastaviť stredovú aj koncové polohy. Tiež je možné zmeniť smer otáčania a tzv. "soft start". Vďaka veľkému ovládaču je nastavenie intuitívne aj rýchle. Možno predobjednať s dodaním za 40 dní. Páči sa mi.
17.10.2023
Aktualitácia sw vysielačov FUTABA Futaba dnes vydala novú aktualizáciu. Týka sa to hlavne vysielačov T16iZ a T16iZS - v.5.0. Menšie doplnenia pre ostatné vysielače T32MZ - v.3,8, T118SZ, T16SZ a FX 36 - v.4.3. Pri vysielačoch T16iZ je doplnená možnosť priradenia k jednotlivým prepínačom a ich polohám zvukové oznámenie. K dispozícii je 104 predvolených fráz z ktorých si môžete vybrať. Oznam je v jazyku, ktroý máte nainštalovaný, u mňa je to angličtina. Nuž neviem čo si o tom myslieť, vedel by som si predstaviť aj dôležitejšie funkcie, ktoré postrádam. Každopádne mám nainštalované aj overené - funguje. Vyskúšam v praxi a uvidím, či to bude užitočné. Časom dám vedieť. Ďalšie úpravy, ktoré sú spoločné pre všetky vysielače je doplnenie možností nastavenia telemetrických údajov pre regulátory Scorpion a Kontronik. To je všetko, uvidíme čo a kedy príde ďalšie.
4.9.2023
Už som pilot na diaľku. Vždy som si myslel, že som modelár. Ale nová doba všeličo mení. Napriek neexistujúcej legislatíve, ignorujúc nariadenie EÚ v našom Slovensku LERMAS prišiel s riešením ako v tomto vákuu aspoň niečo zachrániť. Podľa nariadenia komisie EÚ 2019/947 z roku 2019 vypracoval program na testovanie znalostí pilota bezpilotného prostriedku, teda po starom RC modelu. Je to ale len pre členov združenia, po zadaní svojej licencie sa spustí test. Má 31 otázok, čas je 30 min. Pre úspešné absolvovanie je limit min 90 %. Podklad pre študovanie je uvedená smernica, ale časť otázok je aj mimo nej. Priznám sa, že ma to hodne vytrápilo, napriek tomu, že som už vedel celú smernicu skoro naspamäť stále som bol neúspešný. Ale nakoniec sa to podarilo a na obrazovke sa konečne zobrazilo, že som "passed". Na záver si môžete stiahnúť svoj preukaz. Síce ho zatiaľ nepotrebujem, ale bola to výzva s ktorou som sa rád popasoval.
28.8.2023
Letecký deň Slávnica po dlhej pauze sa túto nedeľu konal letecký deň. Veľmi som sa tešil, aj keď vzhľadom na situáciu v Slávnici som si nebol istý ako to dopadne. Nakoniec, ale akcia prekročila všetky moje očakávania - dokonalé počasie, výborný program, veľká účasť. Organizácia zvládnutá veľmi dobre. Čo musím ale vyčítať je podcenenie občersvenia, nekonečné rady a nie moc profesionálny komentár. Ale to sa dá odpustiť, pretože som sa tam po celú dobu cítil výborne. Nemám rád monster podujatia typu SIAF a pod. čo už nemá nič moc spoločné s lietaním. Naopak milujem takéto komorné podujatia. Verím, že sa podarí nadviazať na dlhoročnú tradíciu leleckých dní v Slávnici a uvidíme sa opäť o rok. Dávam k dispozícii fotogalériu, určite dá obraz o dianí ako aj atmosfére.
26.8.2023
"Nový" retromodel od Aeronautu STRATOS. Práve je to 40 rokov čo bol vyhlásený tento model ako Model roku 1983. A teraz je možné znova dostať od Aeronautu tento klasický vetroň riadený okolo 2 osí rozp. 2550 mm. Diely sú komplet z dreva a to vyseknuté, alebo frézované tak ako to bolo v tej dobe zvykom. Pre všetkých retronadšencov, ktorí sa chcú vrátiť takto do zlatých modelárskych rokov. Samozrejme sa medzi nich radím aj ja a určite tento skvost postavím.
Ešte jeden pohľad do krabice.
Ešte jeden pohľad do krabice.
7.8.2023
Medzinárodný pretek F3L Blankenburg ako súčasť tohtoročného World cup & Euro tour sa konal tento víkend - 5.8.2023 za účasti aj našich pretekárov. Bolo tu viacero skutočne dobrých pilotov. (dvaja majstri sveta F3K, majster sveta F3J, štyria nemeckí majstri F3L) Zvíťazil Janko Littva, 10. bol Jakub Plevko a 16. Ľuboš Nemeček. Gratulujem! A ešte výsledková listina. Detaily potom k pozretiu na Glider Score.
16.5.2023
Rodina CHAserv sa rozrastá po prvom mini serve HV06 - 6g 2,4 kg/cm@8,4 V, potom HV85 - 15g 9,8 kg/cm@8,4 V, silákovi HV3512H 50g 40 kg/cm@8,4 V teraz prichádza HV09 - 10g 9 kg/cm@8,4 V. Zatiaľ mám osadené tie najmenšie v mini svaháku a v RES -ku. Skúsenosť a nielen moja - je určené pre tie najmenšie modely, nemá rado prácu na hranici výkonnosti, potom sa prehrieva rastie spotreba a klesá výkon. Pohyb riadenia musí byť skutočne "voľný". Potom plní očakávania. S ďalšími dvoma zatiaľ nemám skúsenosť. No a posledné, ktoré už teraz je v predaji určite vyskúšam. Kedysi som staval väčšie a ešte väčšie modely. Aktuálne sú to menšie, alebo lietadlá strednej veľkosti, či už motorové, alebo vetrone, samokrídla, RES-ky tak do 2 m rozpätia. A tu vidím veľký potenciál použitia práve tohto nového serva DS09. Veľmi dobre sa mi osvedčilo servo KST A08 na ktoré výkonnostne potom nadväzuje práve DS09. Určite ho vyskúšam v nejakom ďalšom projekte. Cena je relatívne priaznivá ca 35 €. Veľmi rád nakupujem tu.
22.4.2023
Aktualitácia pre vysielače T16iZ Futaba včera vydala aktualizáciu. Sledujem a keďže vlastním tento vysielač už som aj aktualizoval. Teraz sa jedná o verziu 4.0. Pritom predchádzajúca bola označená ako 3.4. Do systémového menu bola pridaná možnosť cez vysielač aktualizovať periférie - buď nový príjmač a gyro GYA553 myslím. Aj keď sa ma to aktuálne netýka, použitie gyra v mojích lietadlách odmietam s princípu a potrebu nového príjmača zatiaľ nemám vždy inštalujem vydanú aktualizáciu. Skúsenosť mám už, že Futaba aj keď sa o tom nepíše opravuje chyby na ktoré medzičasom prišla. Preto to doporučujem, proces je rýchly aj bezproblémový.
9.3.2023
Smutná správa. Dňa 6. marca zomrel Ján Škrabálek, zakladateľ a prvý náčelník Letecko-modelárskeho klubu v Považskej Bystrici. Navždy mi zostanú v pamäti jeho dokonalé modely, ktorým sa doteraz snažím aspoň priblížiť. Celý modelársky život bol verný kategórii upútaných akrobatov. Česť jeho pamiatke.
Miro poslal niekoľko záberov z jeho návštevy v našom modelárskom areáli Plevník.
Miro poslal niekoľko záberov z jeho návštevy v našom modelárskom areáli Plevník.
1.2.2023
Novinky od FUTABY. Nie je toho veľa, ale aj malými krokmi Futaba vylepšuje to čo je už osvedčené. Vysielač T16IZ SUPER má nový kabát-perleťové pokovenie, pomocou telemetrického modulu SBS-01ML vie čítať informácie z dronu, to je síce to posledné čo ma zaujíma, ale niekomu pomôže. Či bude aj nejaká úprava SW sa uvidí neskôr.
Čo je ale podľa mňa ďaleko zaujímavejšie sú nové príjmače R7308SB a R208SB. Rozdiel je len v anténe prvý má diverzitné antény, druhyý klasické ako aktuálne príjmače. Pracujú v režime FASSTest 8 kanálov konvenčný výstup, SBUS2 - 16+2 kanále, rozmery 25x39x14 mm, hmotnosť 11 gr. Porty 4 až 8 sa dajú prepnuť do režimu SBUS2 pre pripojenie snímačov. Dá sa prepínať medzi režimom 18, alebo 12 kanálov. V tom prípade je odpojená telemetria. Je možnosť merať externé napätie 0 až 70 V. A to najdôležitejšie na záver - možnosť komunikovať s druhým príjmačom na palube, v prípade zhoršenia signálu prepne na druhý. Viac sa asi dozvieme ak sa prebudia európsky distribútori, vrátane cien.
Čo je ale podľa mňa ďaleko zaujímavejšie sú nové príjmače R7308SB a R208SB. Rozdiel je len v anténe prvý má diverzitné antény, druhyý klasické ako aktuálne príjmače. Pracujú v režime FASSTest 8 kanálov konvenčný výstup, SBUS2 - 16+2 kanále, rozmery 25x39x14 mm, hmotnosť 11 gr. Porty 4 až 8 sa dajú prepnuť do režimu SBUS2 pre pripojenie snímačov. Dá sa prepínať medzi režimom 18, alebo 12 kanálov. V tom prípade je odpojená telemetria. Je možnosť merať externé napätie 0 až 70 V. A to najdôležitejšie na záver - možnosť komunikovať s druhým príjmačom na palube, v prípade zhoršenia signálu prepne na druhý. Viac sa asi dozvieme ak sa prebudia európsky distribútori, vrátane cien.
30.1.2023
Športová licencia FAI. Práve som dostal platnú licenciu pre tento rok. Čo to znamená? No, že sa môžem zúčastńovať okrem národných aj medzinárodných súťaží vrámci FAI organizácie. LERMAS sa o mňa stará. Rýchlo vybavené čo je fajn. Ale veď som za to aj slušne zaplatil. Keď nič tak aspoň viem, že niekam patrím.
21.12.2022
Veľmi chytrý prípravok. Starší "stavači" povedané Vojtovou terminológiou si určite pamätajú, že súčasťou lupienkovej pilky bol drevený V prípravok na ktorom sa výborne vyrezávalo čokoľvek tvarové. Aj ja som mal, ale to už bolo dávno. Dlho som si pomáhal ako to šlo, provizórne na stole, alebo vo zveráku. Nikde som nevedel nájsť tohto chytrého pomocníka. Až teraz náhoda? Možno. V katalógu KRICK medzi mnohými inými pomôckami som konečne našiel to čo hľadám. Ale patrične zdokonalené, hodné 21. storočia. Je z plastu, uchytáva sa pomocou dvoch svoriek, takže je pevne upnutý k okraju stola. Je na ňom možné nielen pohodlne rezať lupienkovou pilkou, ale aj mnoho iného - upínanie, rezanie, pilovanie, vŕtanie. Výrobca je talianska firma Amati.Veľmi praktický vianočný darček som už aj vyskúšal a je to paráda. A nie je ani drahý. Doporučujem.
Témy dňa - archív